Pengaruh Religiusitas, Norma Subjektif, dan Harga Produk terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal ditinjau dari Purchase Intention

Alivia Fitri Fatayatul Chusna, Rochman Hadi Mustofa

Abstract


This research aims to examine the influence of religiosity, subjective norms, and price on the decision to purchase halal cosmetics among UMS Accounting Education students, as well as to test their influence indirectly through the purchase intention of UMS Accounting Education students. The research method used was quantitative or survey by distributing questionnaires, and sampling was carried out using a simple random sampling technique with a Structural Equation Modeling (SEM) analysis model using smart PLS 3.0. This research was conducted with a population of 360 using the Slovin method, so the sample results were 189 majoring students. UMS Accounting Education Class 2019-2022. The findings of this study indicate that there is a positive and statistically significant impact of the p-value coefficients on all directly connected variables. The findings of this study indicate that all variables exhibiting an indirect impact exert a noteworthy influence on purchasing decisions via purchase intention, with the exception of the religiosity variable. The religiosity variable does not demonstrate a significant effect on purchasing decisions through purchase intention, as evidenced by a coefficient p value below 0.05


Keywords


religiosity, subjective norms, price, purchase intention, purchasing decisions

Full Text:

PDF

References


Allport, G. W. 1950. The individual and his religion: A psychological interpretation.

Ambassador, P. B., Beli, M., Terhadap, D. A. N. T., S, M. H., & Sriyanto, A. 2018. Studi Pada Situs Jual Beli Online Shop Shopee Indonesia di Universitas Budi Luhur Periode Februari – April 2018. April.

De Yusa, V., Aswin, A., & Pratisti, C. 2023. Pengaruh Media Sosial dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Z pada Pembelian Kosmetik Madame Gie. Prosiding Seminar Nasional Darmajaya, 1, 72–81.

Departemen Agama, R. I. 2005. al-Qur’an dan Terjemahnya. Bandung: Diponegoro, 336.

Endah, N. H. 2014. Consumers’s Purchasing Behavior Toward Halal Labeled Cosmetics in Indonesia Nur. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 22(1), 11–25.

Endah, N. H. 2018. Perilaku pembelian kosmetik berlabel halal oleh konsumen Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan LIPI, 22(1), 25–39.

Helmi, M. S. 2016. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen pada CV Master Pasir Pengaraian Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Mahasiswa Prodi Manajemen UPP, 1(1).

Hilmawan, I. 2019. Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian dengan Minat Beli sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Sepeda Motor Vario di Kota Serang). Jurnal Elektronik Rekaman (Riset Ekonomi Bidang Manajemen dan Akuntansi) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Galileo, 3(3), 154–166.

Isnaini, F., & Harsono, S. U. 2015. Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Minat Beli Smartphone Di Kalangan Mahasiswa Jurusan Pendidikan Akuntansi Universitas Muhammadiyah Angkatan 2013. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Jasin, H., Mujiatun, S., Rambe, M. F., & Siregar, R. B. 2021. Apakah Kepercayaan Memediasi Pengaruh Reputasi Bank dan Religiusitas Terhadap Purchase Intention? Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 22(1), 86–102.

Kotler, P., & Amstrong, G. 2002. Prinsip-Prinsip Pemasaran. 1–63.

Kumala, F. O. N., & Fageh, A. 2022. Pengaruh diskon terhadap keputusan pembelian kosmetik halal dengan minat beli sebagai variabel intervening. Jurnal Ecodemica, 6(1), 1–11.

Kusumastuti, A. E., & Kumalasari, R. A. 2017. Pengaruh Faktor Relatif dan Kontekstual Terhadap Perilaku Pembelian Konsumen dengan Religiusitas Sebagai Variabel Mediasi (Studi Kasus Fashion Busana Muslim di Semarang). Jurnal Ebbank, 8(1), 1–16.

Lada, S., Harvey Tanakinjal, G., & Amin, H. 2009. Predicting intention to choose halal products using theory of reasoned action. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 2(1), 66–76.

Latifah, F., & Iswari, R. 2013. Buku Pegangan Ilmu Pengetahuan Kosmetik. Gramedia Pustaka Utama.

Lestari, S. A., & Rahmidani, R. 2019. Pengaruh Harga dan Word of Mouth (Wom) Terhadap Minat Beli Laptop Merek Toshiba Dikalangan Mahasiswa Universitas Negeri Padang. Jurnal Ecogen, 2(3), 524–531.

Monawarah, S. 2017. Produk Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Teh 2 Daun di Plaza Mulia Samarinda. E-Juournal Administrasi Bisnis, 5(1), 205–216.

Mulyani, D. P., & Huda, N. 2020. Penerapan Fatwa MUI Nomor 26 Tahun 2013 Tentang Standar Kehalalan Produk Kosmetik Dan Penggunaannya (Studi Kasus Mahasiswi Fakultas Syariah IAIN Surakarta Tahun 2016-2017). UPT IAIN Surakarta.

Rohmah, W. 2021. Keputusan Pembelian Online Konsumen Shopee dan Faktor yang Mempengaruhi. Journal Competency of Business, 5(1), 89–105.

Sari, N. 2020. Pengaruh Sikap dan Norma Subjektif Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Berlabel Halal. 1–112.

Sari, S. P. 2020. Hubungan Minat Beli Dengan Keputusan Pembelian Pada Konsumen. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 147.

Septifani, R., Achmadi, F., & Santoso, I. 2014. Pengaruh Green Marketing, Pengetahuan dan Minat Membeli. Jurnal Manajemen Teknologi, 13(2), 201–218.

Subagio, H., & Jessica, J. 2020. Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, Subjective Norm, dan Customer Experience Terhadap Intention To Use Mytelkomsel (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Kristen Petra Surabaya). 1–12.

Weber, M. 2002. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism: and other writings. Penguin.

Widodo, K. R., & Auliya, Z. F. 2023. Pengaruh Citra Merek, Label Halal dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Mi Indomie (Studi Kasus pada Mahasiswa Kampus Islam di Sukoharjo). UIN Raden Mas Said Surakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/ekonomis.v8i1.1569

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Ekonomis: Journal of Economics and Business Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: LPPM Universitas Batanghari, Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: ekonomis.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.