Determinan Minat Mahasiswa Menggunakan QRIS sebagai Alat Pembayaran Digital (Studi pada Mahasiswa GENBI Bengkulu)
Abstract
The aim of this research is to analyze the factors that influence GENBI Bengkulu students' interest in using QRIS as a digital payment tool. The type of research used was an ex post facto quantitative method with a proportional sampling technique and the results obtained were 86 samples from a total of 200 existing populations. The data analysis technique uses factor analysis calculations using the SPSS program with the Bartlett's Test of Spherecity analysis technique. The research results showed that 3 factors were obtained which were factors that influenced GENBI Bengkulu students' interest in using QRIS, namely financial literacy, ease of use, and benefits. The cumulative percentage of variance from the extracted factors is 68.22%, which means that the results of the research formed are able to explain the factors that influence GENBI Bengkulu students' interest in using QRIS, and the most dominant factor in this research is the financial literacy factor.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anastasia Anggi Palupi. 2022. Pengaruh literasi keuangan dan kemudahan penggunaan sistem Qris terhadap keputusan bertransaksi menggunakan Qris pada UMKM. Seminar Nasional Riset Terapan, 10(1), 1–9.
Awalina, M. 2019. Pengaruh persepsi kemanfaatan, kemudahan dan literasi keuangan terhadap minat penggunaan uang elektronik berbasis server di kalangan mahasiswa dalam perspektif islam. Journal of Chemical Information And Modeling, 53(9), 62–71.
Fatmawati, E. 2015. Technology acceptance model (TAM) untuk menganalisis sistem informasi perpustakaan. Iqra’: Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 9(1), 1–13.
Hilgert, J. M. H. & M. A. 2003. Household financial management: the connection between knowledge and behavior. Federal Reserve Bulletin, 20(2).
Jogiyanto. 2007. Sistem Informasi Keprilakuan. Yogyakarta: Andi.
Natalia, K., Ompusunggu, A. P., & Sarwono, J. 2019. Pengaruh persepsi kegunaan dan persepsi kemudahan terhadap penggunaan e-filing dan dampaknya terhadap kepatuhan wajib pajak orang pribadi pada KPP Pratama Gambir Tiga (Survei pada KPP Pratama Gambir Tiga Periode April-Juli 2017). Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 3(1), 186.
Sati, R. A. S., & Ramaditya, M. 2019. Pengaruh persepsi manfaat, persepsi kemudahan penggunaan, kepercayaan dan persepsi risiko terhadap minat menggunakan e-money (studi kasus pada konsumen yang menggunakan metland card). Management, 1–20.
Setiawan, R. A. 2016. Perdagangan uang dengan uang dan muamalahnya dalam islam. Al-Intaj: Jurnal Ekonomi dan Perbankan, 2(2), 143–150.
Soraya, I. 2015. Faktor-faktor yang mempengaruhi minat masyarakat Jakarta dalam mengakses fortal media Jakarta Smart City. Jurnal Komunikasi, 6(1), 10–23.
Venkatesh, F. D. D. &. 2000. A theoritical extension of the thechno;ogy acceptance model : faour longitudinal field studies. Management Sciences, 46(2).
Walgito. 2015. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Widayati, I. 2012. Faktor-faktor yang mempengaruhi literasi finansial mahasiswa fakultas ekonomi dan bisnis universitas brawijaya. Asset: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 65(10), 89–99.
Yogananda, A. S., & Dirgantara, I. M. B. 2017. Pengaruh persepsi manfaat, persepsi kemudahan penggunaan, kepercayaan dan persepsi risiko terhadap minat untuk menggunakan instrumen uang elektronik. Diponegoro Journal Of Management, 6(4), 1–7.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/ekonomis.v8i1.1195
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ekonomis: Journal of Economics and Business Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat |