Korelasi Antara Gaya Hidup Hedonis dan Perilaku Konsumtif di Kalangan Mahasiswa dalam Perspektif Ekonomi Syariah
Abstract
The aim of this study is to evaluate the influence of hedonistic lifestyles on consumer behavior among university students while analyzing the Islamic perspective regarding this behavior. Hedonism, as a lifestyle choice, captivates the interest of young individuals by offering a luxurious, comfortable, and abundant way of life without requiring substantial effort. Employing a quantitative method and applying Probability Sampling among 200 students, the research extracted a sample size of 115 individuals. The research findings illustrate a positive correlation between hedonistic lifestyles and consumer behavior, evidenced by the positive coefficients within the analysis. The more prevalent the hedonistic lifestyle, the more pronounced the consumer behavior becomes. A significant portion of the student community tends to be influenced by hedonistic tendencies, emphasizing pleasure over essential needs, consequently leading to consumer behavior. The activities, interests, and perspectives of the majority of students do not entirely align with the principles of Islamic economics, which emphasize the necessity for rational needs aligned with the Islamic sharia, as stated in the Quran (Al-A'raf verse 31). This signifies that the orientation of needs driven by hedonistic lifestyles contradicts the principles of Islamic economics that emphasize needs in line with positive values within Islamic teachings.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adzkiya, A. 2018, Analisis Perilaku Konsumtif dan Faktor Pendorongnya (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Syarif Hidayatullah Jakarta Angkatan 2017). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Astuti, A.D. & Faujiah, A. 2023, Pengaruh penggunaan dompet digital (e-wallet) terhadap perilaku konsumtif perspektif Islam pada generasi milenial Daerah Istimewa Yogyakarta, Alkasb: Journal of Islamic Economics, 2(1), 209–222.
Fatmawatie, N. 2022, E-Commerce & Perilaku Konsumtif. IAIN Kediri Press.
Harita, Y.Y., Gusnardi & Isjoni, M.Y.R. 2022, Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi, Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13522–13530.
Indriani, 2022, Pengaruh Gaya Hidup Hedonisme dan Konformitas terhadap Minat Beli Online Produk Fashion yang dimoderasi variable Perilaku Konsumtif pada Segmen Remaja di Kota Makassar. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Julita, E., B, I. & Yustati, H. 2022, Pengaruh Penggunaan Shopee Paylatter Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Muslim, Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3), 2953–2957.
Lestarina, E. et al. 2017, Perilaku Konsumtif di Kalangan Remaja, JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2), 1–6. .
Lodeng, A. 2018, Pengaruh Gaya Hidup Hedonis Terhadap Perilaku Konsumtif Menurut Ekonomi Islam, Skripsi, UIN Islam Negeri Raden Intan Lampung. UIN Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Luas, G.N., lrawan, l. & Windrawanto, Y. 2023, Pengaruh Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa, Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 13(1), 1–7.
Lutfiah, Basri, M. & Kuswanti, H., 2022, Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi PPAPK FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(3), 1–10.
Pambayun, A.M. 2017, Perilaku Konsumtif Atlet (Studi Tentang Perilaku Konsumtif di Kalangan Atlet Basket Surabaya Fever dan CLS Knights Kota Surabaya), 15.
Purnamasari, A.R. 2022, Teori konsumsi dalam perspektif ekonomi islam, Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam, 2(2), 154–164.
Sahabuddin, R. et al. 2023, Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, dan Harga Terhadap Minat Beli Konsumen Wizzmie Kota Makassar, 4(2), 230–237.
Sari, M.M., lengsih, T.A. & Syahrizal, A. 2023, Pengaruh Literasi Keuangan dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Manajemen Keuangan Syariah Angkatan 2018-2019, Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(2), 137–151.
Sari, S. 2021, Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan di Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. UIN Sultan Syarif Kasim Riau.
Sasmita, N.A. et al. 2019, Perilaku Konsumtif Ditinjau dari Harga Diri Pada Siswa-Siswi SMA Negeri 4 Medan, 5(1), 58–66.
Setiawan, R. A. 2023. The Future of Islamic Banking and Finance in Indonesia: Performance, Risk and Regulation, London, Routledge.
Suawa, A.J., Tumbel, A.L. and Mandagie, Y., 2019, Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian di New Ayam Bandung Resto Kawasan Megamas Manado, Jurnal EMBA, 7(4), 5195–5204.
Trimartati, N. 2014, Studi Kasus Tentang Gaya Hidup Hedonisme Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Angkatan 2011 Universitas Ahmad Dahlan, Psikopedagogia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1), 20.
Wahyuni, A.T. & Setiawan, A. 2022, Pengaruh Perspektif Generasi Z terhadap Keputusan Berinvestasi di Pasar Modal Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa FEBI UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu), 6(2), 111–127.
Wardani, R. 2021, Perilaku Konsumsi Mahasiswa dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi pada Mahasiswa IAIN Ponorogo). Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Waryanti, T. 2018, Perilaku Konsumtif Mahasiswa Yang Memiliki Usaha dan Tidak Memiliki Usaha (Studi Kasus Mahasiswa Jurusan Ekonomi Syariah Angkatan 2016 IAIN Metro). IAIN Metro.
Yahya, A. 2021, Determinan Perilaku Konsumtif Mahasiswa, Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 23(1), l37.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/ekonomis.v8i2.1676
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ekonomis: Journal of Economics and Business Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat |