The Effect of Trust, Perceived Ease of Use, and Service Features on Trust and Customers’ Interest in Using Mobile Banking
Abstract
This study aims to describe the effects of security, perceived ease of use, and service features on customers' interest in using mobile banking, with trust as an intervening variable. This study used quantitative approach as the research methodology. Data were garnered using a questionnaire. Participants were 200 customers of BPD DIY bank, recruited using purposive sampling technique. The result showed that service feature affects customers’ trust in using mobile banking, but not their interest. Security and perceived ease of use do not affect customers’ trust and interest. Thus, the bank is recommended to focus on building trust and ensuring the security of its mobile banking service in order to improve customers’ interest in using it. Future studies are recommended to explore other factors affecting customers’ interest in using mobile banking.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adiwijaya, I. G. B. P. 2018. Kemudahan Penggunaan, Tingkat Keberhasilan Transaksi, Kemampuan Sistem Teknologi, Kepercayaan dan Minat Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking. Jurnal Manajemen Bisnis, 15(3).
Angellina, T. 2022. Faktor-Faktor Yang Melmpelngarulhi Minat Nasabah Dalam Melnggulnakan Mobile Banking Pada PT. Bank Syariah Indonesia, Tbk Kcp Stabat. Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 127–141.
Aini, S. A., Wijayantini, B., & Rusdiyanto, R. 2022. Pengaruh Persepsi Kemudahan dan Persepsi Fitur Layanan Islami Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Mobile Banking Bank Syariah Indonesia Cabang Jember. National Multidisciplinary Sciences, 1(3), 493–503.
Asti, I. S., Suyanto, S., & Kurniawan, A. 2021. Pengaruh Persepsi Teknologi Informasi Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Internet Banking (Studi Kasus Pada Nasabah Bank BRI). Jurnal Akuntansi Aktiva, 2(2), 160–168.
Dewi, S., Sabri, S., & Winata, V. P. 2018. Analisis Kemudahan Penggunaan, Efisiensi dan Keamanan Terhadap Minat Nasabah Bertransaksi Menggunakan BSM Mobile Banking Pada Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Payakumbuh. Ekonomika Syariah : Journal of Economic Studies, 2(2), 203.
Felrnos, J., & Alfadino, M. 2021. Pelngarulh Manfaat, Kelpelrcayaan, Dan Kelmuldahan Pelnggulnaan Telrhadap Minat Nasabah Melnggulnakan Layanan Mobilel Banking Pada PT. Bank Pelmbangulnan Daelrah Sulmatelra Barat Cabang Koto Barul, Dharmasraya. Julrnal Manajelmeln Ulnivelrsitas Bulng Hatta, 16(2), 115–125.
Fiddin, F., & Dormos, E. 2019. Pengaruh Kemudahan dan Keyakinan Penggunaan Sistem Informasi Baru terhadap Minat Pemanfaatan Sistem Informasi Pada Organisasi Perangkat Daerah Provinsi Riau. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis, 7, 111–115.
Fitria, M. R., Erwiantono, E., & Dwivayani, K. D. 2020. Komunikasi Partisipatif Pada Program Konservasi Ekosistem Mangrove di Mangrove Center Graha Indah Kota Balikpapan. EJournal Ilmu Komunikasi, 8(4), 50–62.
Ghozali, Imam dan Ratmono, D. 2019. Analisis Multivariat dan Ekonometrika dengan Eviews 10. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I., & Ratmono, D. 2017. Analisis Multivariat Dan Ekonometrika: Teori, Konsep, dan Aplikasi dengan Eviews 10, 2nd ed. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
He, Y., Chen, Q., & Kitkuakul, S. 2018. Regulatory focus and technology acceptance: Perceived ease of use and usefulness as efficacy. Cogent Business & Management, 5(1), 1459006
Iriani, A. F. 2018. Minat Nasabah Dalam Pelnggulnaan Mobilel Banking Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Kota Palopo. Dinamis- Joulrnal Of Islamic Managelmelnt And Bulssinels, 2(2), 99–111.
Kotler, P. 2012. Marketing management, Pearson Education International.
Lieny, L., Novika, & Medinal. 2021. Pengaruh Persepsi Kemudahan, Kenyamanan Dan Kepercayaan Terhadap Niat Dalam Menggunakan Mobile Banking Di BCA Pangkalpinang. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Keuangan (JABK), 8(2).
Maharani, B. 2020. Pelngarulh Pelrselpsi Kelmuldahan, Pelrselpsi Kelgulnaan Dan Kelpelrcayaan Telrhadap Minat Melnggulnakan Mobilel Banking Bni (Stuldi Kasuls BNI KCUl Jakarta Pulsat). Julrnal Steli Elkonomi, 1–15.
Marthauli, M., Mirati, E., & Vidyasari, R. 2021. Pengaruh Ketersediaan Fitur Layanan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Nasabah dalam Menggunakan BCA Mobile di Wilayah Jabodetabek. Account, 8(1).
Mujiyana, Damerianta, S., Mukodim, D., Harmadi, A., Indriyani. 2022. The influence of perceptions of usefulness, user ease, and security on interest in using fund e-wallet with e-trust as intervening variable. Technium Social Sciences Journal. 34, 708-717
Mukhtisar, M., Tarigan, I. R. R., & Evriyenni, E. 2021. Pengaruh Efisiensi, Keamanan dan Kemudahan terhadap Minat Nasabah Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking (Studi Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Ulee Kareng Banda Aceh). Jihbiz: Global Journal of Islamic Banking and Finance., 3(1), 56.
Mundir, A., Nizar, M., & Athiroh, D. R. 2022. Pengaruh Kualitas Layanan, Kepuasan, dan Kepercayaan pada Penggunaan Aplikasi Mobile Banking Terhadap Mahasiswa Sebagai Nasabah Bank Syariah di Universitas Yudharta Pasuruan. JPSDa: Jurnal Perbankan Syariah Darussalam, 2(1), 1–17.
Novita, D., & Budiarti, A. P. 2022. Perceived security, trust, privacy, and continuance intention of e-commerce customer. Operations Management and Information System Studies, 2(1), 1–13.
Permatasari, I., & Purwanto, E. 2022. Analysis Of Trust And Service Quality Towards Loyalty With Satisfaction As Intervening Variable On Bni Mobile Banking Customers At PT. BNI Unitomo Cash Office Surabaya. International Journal Of Economics, Business And Accounting Research, 6(1), 162–176.
Pika, P. A. T. P., Darmaastawan, K., Dewiningrat, A. I., Paul, J. J., & Latupeirissa. 2022. Antesenden Minat Menggunakan BRI Mobile (BRImo) Pada Nasabah BRI Kantor Cabang Sesetan, Denpasar. Jurnal Akuntansi dan Pajak, 22(2).
Prabowo, S., & Saragih, B. 2022. Identifikasi Potensi Bahaya Pangan Industri Tahu Skala Rumah Tangga Dengan Pendekatan Konsep Hazard Analysis Critical Control Point (Haccp): Kajian Pustaka. J. Sains Dan Teknologi Pangan, 7(2), 4920–4941.
Pranoto, M. O., & Setianegara, R. G. 2020. Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, dan Keamanan terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking (Studi Kasus pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Kantor Cabang Semarang Pandanaran). KEUNIS, 8(1), 1.
Ramos, F., Ferreira, J., Freitas, A., & Rodrigues, J. 2018. The Effect of Trust in the Intention to Use m-banking. Brazilian Business Review, 15(2), 175–191.
Sahari, S. 2022. Pengembangan Bahan Ajar Aqidah Ahklak di Madrasah Tsyanawiyah Hidayaturrahman NW Menggala (Suatu Pendekatan Studi Literatur). Jurnal Paedagogy, 9(1), 101.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Manajemen. Alfabeta.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif R&D. Alfabeta.
Tawil, M. R., Subandi, M., Hermawan, M., A., Diawati, P., Kraugusteeliana, K. 2023. The Role of Perceived Ease of Use, Trust, Product Knowledge and Perceived of Convenience on Intention to Use of Sharia Banking Card. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi). 9(2), 260-265.
Wandi, J., Bachri, S., & Parulbak, B. 2020. Pelngarulh Pelrselpsi Kelgulnaan, Pelrselpsi Kelulntulngan, Pelrselpsi Kelamanan Telrhadap Minat Nasabah Bni Melnggulnakan Mobilel Banking. Julrnal Ilmul Manajelmeln Ulnivelrsitas Tadullako, 6(1), 88–96.
Wilson, N., Keni, K., & Tan, P. H. P. 2021. The Role of Perceived Usefulness and Perceived Ease-of-Use toward Satisfaction and Trust which Influence Computer Consumers’ Loyalty in China. Gadjah Mada International Journal of Business, 23(3), 262–294.
Winata, V. P., Sabri, & Delwi, S. 2018. Analisis Kelmuldahan Pelnggulnaan, Elfisielnsi Dan Kelamanan Telrhadap Minat Nasabah Belrtransaksi Melnggulnakan Bsm Mobilel Banking Pada Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Payakulmbulh. Elkonomika Syariah: Joulrnal Of Elconomic Stuldiels, 2(2), 203.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/ekonomis.v8i2.1542
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ekonomis: Journal of Economics and Business Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat |